Nieuwe tekst: november 2019
Dit filmpje stamt uit de tijd dat op tuincomplex Sloterdijkermeer
alle slootonderhoud, schouwen en baggeren tegelijk gedaan werden.
Inmiddels is er wat veranderd.
Met schouwen, =voorbereiden op de Schouw, wordt bedoeld het
vrijmaken van de sloot en slootkant van begroeiing of andere
obstakels die de doorstroming kunnen belemmeren. Dit hoort op
1 november gedaan te zijn. De Schouw, de controle hierop,
wordt gedaan door Waternet.
Baggeren is het verwijderen van organisch materiaal uit
de sloot: boomblad, takken, slib van de slootbodem, dat
uit plantaardig materiaal bestaat. Het baggeren dient op
Sloterdijkermeer op 1 maart gedaan te zijn. Op Nut en
Genoegen medio december. Baggercontrolecommissies
op elk van beide complexen zien er op toe dat dit dan
gebeurd is.
De manier werken in het filmpje nog steeds actueel, ook
het baggeren. Maar de laatste hand aan het baggeren
moet gelegd worden vlak voor de geldende controledatum,
zodat alle boomblad, dat in najaar of winter nog afvalt,
is verwijderd.
De waterkwaliteit in de sloten van de Amsterdamse tuincomplexen
is slecht. (zie voetnoot)
De belangrijkste oorzaak daarvan is (1) een dikke baggerlaag
in de sloten en vijvers die er misschien al wel tien jaar ligt.
Vergelijk dit met bloemen die lang in een vaas staan. Die gaan
rotten.
Andere oorzaken zijn: (2) gebruik van mest en bemeste tuinaarde en
(3) onnatuurlijke oevers: beschoeiingen.
Het slootwater is nu te rijk aan voedingsstoffen (of meststoffen).
Dat openbaart zich in een overmatige groei van kroos, kroosvaren
of algen. Dat maakt het slootwater dood. Ook kroos en kroosvaren
dienen daarom zoveel mogelijk weg geschept te worden.
(Zie filmpje krooshark op Youtube Vinkesloot).
Om schoon en helder slootwater te krijgen met waterleven, zoals
visjes, amfibieën en libellen, staat ons het volgende te doen:
Er moet zo diep gebaggerd worden dat alle organisch materiaal
dat al jaren in de sloten op de volkstuinen van Amsterdam ligt
te rotten wordt weggehaald. Het organisch materiaal, blad,
takken en plantenresten, rot in het water, gebruikt daarvoor
zuurstof, maakt het water zuurstofarm. De diepte van de sloten
moet 50 cm worden, voor breed water en vijvers wel 1 meter.
Baggeren tot een diepte in het midden van de sloot van een vijfde
van de breedte ervan, zoals nu is voorgeschreven op
Sloterdijkermeer, blijkt onvoldoende. Op Nut en Genoegen is
dat niet anders. In een oogopslag is te zien dat vijvers en sloten
vol liggen met bladeren en takjes, als er al geen kroos ligt.
De harde ondergrond kan blijven zitten. Bagger kun je beter niet
direct naast de slootkant neergooien maar dieper je tuin in zodat
de voedingsstoffen die in de bagger zitten niet makkelijk
terugspoelen de sloot in.
Baggeren mag van september tot februari.
Beschoeiingen kunnen maar het beste verdwijnen en plaats maken voor
schuin aflopende waterkanten die begroeid zijn met geschikte
oeverplanten,(lisdodden, kattenstaart, watermunt, egelskop,
verschillende soorten zegge etc., geen riet want dat gaat woekeren en
je krijgt het nooit meer weg.). Oeverplanten gaan zorgen voor een
vaste oever. Zolang er nog beschoeiing staat kun je de planten
die erop groeien ook beter laten staan.
Ze halen voedingsstoffen uit het slootwater.
Ook waterplanten in de sloot buiten de beschoeiing doen dat.
Waterplanten brengen zuurstof in het water.
Tien procent van de waterplanten mogen blijven staan volgens
Waternet. Als ze de waterloop maar niet belemmeren, zodat
bij hevige regenval water door de gemalen van Waternet weggepompt
kan worden. Op 1 november moeten water- en oeverplanten die de
watergang evt. kunnen verstoppen worden kortgeknipt of verwijderd.
Doorstromen helpt niet om slootwater schoon te krijgen. Dat was
misschien zo in de tijd is dat er geen riolering was.
De huidige opvatting bij Waternet is dat de bronnen moeten worden
aangepakt en dat doorstroming alleen leidt tot verplaatsing van
de problemen.
Bomen en struiken kun je beter niet vlak aan de waterkant hebben
zodat blad in het najaar zo min mogelijk in de sloot valt.
Bomen zorgen natuurlijk wel voor zuurstof in de lucht en afvang van
fijnstof. De komende jaren zullen we op onze tuinparken in december
of januari afgevallen bladeren uit de sloot moeten halen. Plant
dus liever geen bomen meer dicht aan de waterkant. En
oeverplanten staan het liefst in de zon.
Als we waterplanten terug kunnen krijgen is dat een signaal dat
het weer goed zit met de bodem- en waterkwaliteit. Daar zetten
visjes hun eitjes af en daar leven de watervlooien tussen.
Voetnoot:
(zie artikel op blz. 13 van het nummer winter 2015
van de Vroegop, het blad van de Bond van Volkstuinders
http://www.bondvanvolkstuinders.nl/index.php?menu=1&id=399
auteur: Bart Specken, waterecoloog bij Waternet
en zie ook mijn video Lezing over kwaliteit
slootwater in Volkstuinparken te Amsterdam.
https://www.youtube.com/watch?v=DBsQCLWic6g
https://www.youtube.com/watch?v=xURD2RsAWTQ ).